tisdag 5 mars 2013

Första loppet avklarat!

Klockan ringde på 03.45 på söndagen. Vi åt vår gröt och bredde ett gäng mackor. Satte oss i bilen mot Sälen och Vasaloppsstarten. Hämtade ut de nyvallade skidorna hos Team Sportia och började köa till starfållorna. 05.15 stog vi i respektive kö och väntade på att få lägga våra skidor. Begav oss sedan tillbaka till bilen och åt våra mackor och en banan. Passade på att uträtta våra behov och återvände sedan till starten igen. 07.45 var vi på våra skidor och väntade på startskottet. Den berömda backen som en hört så mycket om var trång och tog lång tid. De tre första km åkte jag på 50 minuter. Folk var vid gott mod och hjälpte de som trillade att komma på skidorna igen. Sedan var det bara att åka. Vid första kontrollen spelades Shakira med Loca vilket kändes som en skänk från ovan. Låten följde mig hela vägen och det tackar jag för. Kontroll efter kontroll avverkades och solen sken. Ett tag undrade jag vad jag höll på med men påminde mig om att jag deltog i Vasaloppet. Allt fungerade som smort och sportdrycken fyllde kroppen med ny energi. Alla medhavda energitillskott funkade bra och kroppen orkade på något sätt ta sig genom alla nio mil utan att kolapsa. Helt galet egentligen. Gusatv Vasa hade ju fördelen att inte ha så mycket folk kring sig när han åkte. Det var svårt att veta hur ofta en skulle fokusera på att byta spår och vad som tjänades på det. Fästvallan höll för mig hela loppet och jag gled förbi de flesta i backarna. Mycket nöjd med skidorna med andra ord. Kalle Moraeus knöt om min nummerlapp i Oxberg. Det mesta jag tänkte var att jag inte skulle sluta åka skidor och jag stakade mig vidare. Funderade inte en gång på att avbryta. Män stod och kissade längs spåren och diverse stavar låg avbrutna lite varstans och lokalbefolkningen hejade på längs vägen. Sista biten var lite seg och jag trillade några gånger på grund av utmattning. Lade i sista växeln de 500 sista metrarna och kom i mål på 10 timmar. Jätte nöjd och jätte sugen på att åka nästa år igen och kapa tiden. En helt fantastisk dag med andra ord. 





Backen i starten.


Olle körde på 6 timmar 20 minuter


Pontus var i mål efter 8 timmar och 30 minuter.


Claes körde över mållinjen efter 9 timmar och 40 minuter.



Jag ville knappt vara med på bild efter 10 timmar och tre minuter i spåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar