söndag 11 november 2012

Uppdaterad utrustning

Förra söndagens länga rullskidepass fick oss att inse att spetsarna på stavarna måste bytas ut, att greppet var dåligt. Till fredagens pass bytte vi spetsarna. Helst behöver man en värmepistol för att värma upp det gamla limmet men då vi inte äger en sådan pryl stoppade vi stavspetsarna i kokande vatten (har man mer tålamod kan man hålla dem över det kokande vattnet). Det funkade hur som helst jätte bra. Fredagens pass innebar testkörning 10 km, dvs fullt ös. Tidigare har min snitt tid per km varit runt 5 min/km och nere på 4.30 min/km. I fredags blev resultatet 4.15 min/km. Pontus åkte något snabbare och hamnade på 4.03 min/km. Under den tiden hann jag även med att ramla då jag satte staven framför skidan i ganska hög hastighet. De nya spetsarna gör väldigt stor skillnad eftersom greppet blir avsevärt bättre och det är enklare att ta sig fram. Mannen på Malmö outdoor menar att vi skall köpa en liten diamantslip på Claes Ohlsson för 50 kr och slipa på spetsarna efter varje gång och inte vänta sex månader. Vi får se om det blir en sådan investering.

Under söndagen avnjöt vi ett längre pass endast med stakning och tog oss mot Gessie i fint höstväder. Jag hade vantar och tejpat över gamla blåsor men de tycktes inte hjälpa. Vänster hand passar mest in på en halloweenfest. Vi har nu avverkat 30 mil på skidorna och har då endast 70 mil kvar innan Vasaloppet, hoppas att merparten kommer åkas på snö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar